גני ילדים
» מאמרים וחדשות
» גני ילדים - לא בדיוק מה שהכרנו
גני ילדים - לא בדיוק מה שהכרנו
נכתב בתאריך: 23/06/11
תשכחו מגני ילדים שמסתפקים במשחקים ושינה, הנה שתי דוגמאות לגני ילדים בסגנון אחר
לקראת שנת הלימודים הקרבה, עונת הרישום של גני ילדים, ובכלל זאת גני ילדים פרטיים, בעיצומה. מעבר למתכונת המקובלת של שעת משחק-שעת סיפור- ארוחת צהריים- מנוחה- ארוחת ארבע, צמחו לאחרונה בישראל גני ילדים רבים המתמקדים בסוג זה או אחר של ערך מוסף.
ניסינו לאסוף כמה מן הגנים הללו, בדרך כלל גני ילדים פרטיים, להלן.
גם מוצרט היה קטן...
הקונספט של גני ילדים לא הומצא עוד בשנת 1756, השנה בה מוצרט נולד (ושלושה חודשים מאוחר יותר יכל היה להכנס לגן "מוסיקה-לי" לו חי בתקופתנו).
עם זאת, הגאוניות של המלחין הקלאסי הזה, ובעיקר הכרתו של אביו, ליאופולד, הפכו את מוצרט לסמל לגאוניות מוזיקלית צעירה (אם כי קרוב לוודאי שאת יצירותיו הראשונות הלחין בגיל 5-6 ולא בגיל 3 כפי שמקובל לחשוב).
הגן מוסיקה-לי אמנם לא מציב לעצמו מטרה לגדל מוצרטים נוספים, אבל בהחלט מכיר בחשיבותה של המוסיקה להתפתחות קוגנטיבית וחברתית.
מנהלת קבוצת גני ילדים פרטיים זו, מאיה שטרן, היא בעלת תואר בחינוך, עם התמחות בחינוך מוסיקלי לגיל הרך, ותואר בפסיכולוגיה, עם התמחות בטיפולי משפחה, ומציעה מסגרת גני ילדים ייחודית לילדים בין גילאי שלושה חודשים לגיל ארבע שנים (עד לטרום חובה).
שלא כמו במרבית גני הילדים, החשיפה המוסיקלית לא מוגבלת לשיעור ריטמוסיקה אחד- שניים בשבוע ושירי עם מעט לעט, אלא מאפיינת את כל העשייה בגן, החל מסדר הבוקר והפרידה מן ההורים וכלה בהתארגנות לארוחות ולשינה.
מעניין לציין כי מספר מחקרים מן העולם תומכים בבסיס התיאורתי של שילוב מוגבר של מוסיקה בחינוך לגיל הרך בכלל ובמסגרות גני ילדים בפרט.
כך לדוגמא הוכח כי חשיפה למוסיקה קלאסית במינונים של יותר משעה ביום תורמת לעליה של עד כ-5 נקודות בציון הIQ, וכמו כן נמצא מתאם בין יכולות מוסיקליות מפותחות ליכולות וורבאליות ופתרון בעיות יצירתי בבגרות.
חזרה לשורשים- ירוק בטבע
הגן, הממוקם בקריית אונו, מציג גישה אקלקטית (משלבת) של מספר גני ילדים פרטיים. המנהלת, דפנה בלזר, מדגישה כי מטרות הגן הן האדרת הקשר בין הילדים לעולם הטבע, גם בעולם המודרני והמנוכר.
הגן שם דגש רב על בוטניקה וקשר לעולם החי והצומח, יחד עם התמקדות בשיעורי ריטמוסיקה ובהתבסס על שיטת אמיליו, שדוגלת בהתייחסות פרטנית לילד והענקת חופש פעולה רחב יחסית. הסטינג (התפאורה) בה שרוי הגן אולי מדגישים יותר מכל את האידיולוגיה ה"אורגאנית" של בלזר: הגן תובע בצמחייה נושאת פרי מכל הסוגים.
חלק חשוב מאוד בסדר היום (על בסיס יומיומי ממש) של הגן הוא למידה על עולם הצומח בסביבת הגן הקרובה, ודרכו הבנה של מושגי יסוד כמו מחזור החיים, עונתיות השנה, תזונה וחשיבות הקשר לסביבה והשמירה עליה.
הגן מתחזק אתר מצויין (http://www.ganteva.co.il/), בו מפורטת המשנה החינוכית של הגן והמסגרות החינוכיות השונות המתקיימות במסגרתו.
גני ילדים בסגנונות שונים, החלו להופיע בשנות התשעים, עם הדרישה של הורים להזרים סוג חדש של עניין וחינוך לחיי ילדיהם.
גני ילדים בסגנון שונה מן המקובל הוא רק קדימון לבתי ספר ותיכונים בסגנונות שונים, שצצים מדי שנה